Aan het werk

Niemand betaalt te veel

“We willen dat niemand kosten voor zijn rekening krijgt die niet hadden gehoeven”. Dat is nogal een uitspraak van minister Wiebes. Het vervelende is: Hij gaat er niet over.

Degene die investeert beslist. Het woonlastenvoordeel na een energetische renovatie varieert enorm per huishouden. F€IN Lab kan dat in beeld brengen. Investeerder en bewoners moeten het eens worden over een aanpak. Soms betekent dit dat mensen met heel weinig voordeel op een slimme manier extra geholpen worden. F€IN Lab is een adviesbureau, doch wij zien ons ook als intermediair. Bewoners meekrijgen betekent hen overtuigend voorlichten.

Sociale vaardigheden

De mensen van F€IN Lab beschikken over de nodige sociale vaardigheden. Soms zijn wij aanwezig bij de voorlichting van individuele bewoners. Bewoners reageren op een energetische renovatie heel verschillend. Soms is er weerstand. Goed uitleggen hoe energetisch voordeel berekend wordt helpt daarbij. De investeerder en de uitvoerder van de werkzaamheden moeten zich ook echt  verdiepen in de techniek en hoe de werkelijke besparing per huishouden tot stand komt.

Functioneren

Het werk van F€IN Lab verschilt per project. Geen project is hetzelfde. Voor bewoners is voorgelicht worden over een veranderend energieaanbod een enerverende aangelegenheid. Wanneer F€IN Lab ingeschakeld wordt is het is gewenst dat zij met de opdrachtgever een hecht team vormt. We hebben het over afspraken nakomen, samenwerken, actief meedoen en van je fouten leren. We leren nog steeds veel van de ervaringen in de uitgevoerde en onderhanden projecten.

Werksituaties

Het gaat er bij een VvE anders aan toe dan bij een corporatie. Ook heeft elke van hen haar eigen cultuur en werkmethoden. Dit kunnen inschatten is van belang. F€IN Lab levert cijfers aan. Die zijn de kern van het product dat wij leveren. Het is, zo merken wij in de praktijk, nodig om de cultuur van een organisatie te kunnen aanvoelen. Het precies voorlichten van bewoners is niet altijd is het ultieme doel. De investeerder goed informeren en het aan deze organisatie overlaten hoe zij de bewonerscommunicatie willen organiseren is meestal de perfecte aanpak.

Sluit Menu